orkesterhylla.nu


Sonisphere Festival: Metallica, Mastodon, The Hives & Dead By April… Holy Macaroni!
juli 20, 2009, 04:14
Filed under: Humor, Info, Kalas, Konsert, Kroppen, Kvinnor, Livet, Livsnjutning, Majsan, Mat, Musik, WhatTheFuck!?

Jävlars vad jag vill leva livet på en festival!

Ska vi köra en klassisk punkt för punkt redovisning al la Orkesterhyllan för den helgen som gick…? Va…? Va…? Ok, då kör vi…

  • Först upphämtning… lite sent… sen en tripp tillbaka till chaufförens hus för att lasta in den lilla detaljen mat, som visst glömdes…
  • Sen upphämtning av ytterligare föda inne på chaufförens flickväns jobb… Nähe då… det kunde inte gjorts innan i veckan…
  • Inlastning utav stekarna som dagen till ära köpt med sej rosévin… o en liten JD för att ta udden utav fjollstämplen… 😉
  • Chauffören körde sen åt fel håll i den för honom helt kända (NOT!) staden Jkpg… Började bra det här…
  • Mycket utav resan mot Hultsfred gick på chans för att reseansvarig tycker det är helt onödigt med en karta i bilen… Jättebra när man har ett lokalsinne som en förvirrad, senil mullvad…
  • Ett litet akutstopp på Eksjö lasarett för bortoperation utav metalflis i ett öga… 2 timmar tog det bara…
  • Medans Dr Kniv skar i ögat så inhandlades lunch på den berömda Eksjö-Grillen… Där i kön så uppstod ett skrattbryt med tillhörande tårkanalsöppning o försök till skrattkvävning… En stor kille med suspek utseende fick ett mess i mobilen… Ringsignalen bestod utav Celine Dions Titanic låt, My Heart Will Go On… Den passade så fint in i killens övriga något oslipade image… Ja jävlar vad kul det är att skratta! 🙂
  • Innan vi åkte iväg o hämtade sjörövaren (patienten hade nu ett megastort plåster över ögat…) så knallade kvinnan i sällskapet in o hämtade en karta… Som sedan naturligtvis lades i bagageutrymmet där man inte kommer åt den under färd…
  • När vi chansat rätt o kommit en bit utanför Titanic-land så kommer då kvinnan på att hon inte hittar sin mobil… Stop på P-plats, av med husvagn o alla vi andra utan paret… illfärd in mot parken utanför akuten med tillhörande snick-snack… den låg kvar där i gräset…
  • Bruzzzzaholmveckan är nu efter Båstad o Hultsfreds veckorna men innan Gotlandsveckan…
  • Hultsfred vet visst inte hur man stavar till Sonisphere… Inte en skylt eller pil så långt ögonen (9 stycken hade vi nu då…) nådde… Varför skulle det var skyltat för när bara ca 35000 pers ska komma in till byn…
  • Till slut så kom vi fram och fick upp förtältet otroligt snabbt o snyggt! Ner i kylväska o upp med ölen! Den första när man kommer fram är den bästa!!!
  • Grillfadäs… Våran grill kanske inte var det bästa… rasade ihop o höll på att tända eld på halva Hultsfred. Några skåningar räddade oss med överbliven glödande kol!
  • Mycket trevliga grannar! Osbys stuguthyrare som inte vill lämna ut sitt telefon nr… men stugan var fin o det  fanns en vecka i oktober som var ledig… hm… En Sista Färden kille var där också… Hårdrockstrummislegend fanns också… O en busschaufför till The Mighty Bullet-Bussen!
  • Ett nattligt biljettbyte som gick sådär… Ett nedprutad röd cowboyhatts (inte min!) inköp gick bättre… Försökte intala personal att jag egentligen inte fick sova inne på campingen men de vill bestämt att jag skulle göra det ändå…
  • En skön natt under en bäddmadrass som täcke senare så var det lördag…
  • Morgonbiljettbyte som gick smidigare… Högbildning med gamla SRF kompisar… Insmugglande utav SRF kompis till camping…
  • Sen var det visst band som lirade också… Dead By april började (12:30) o gjorde det rätt bra… In Flames Extra Light skulle man kunna kalla dom… En helt ok start på dagen!
  • Sen var det utforskande utav det klassiska Hultsfredsområdet med sjön Hulingen i bakgrunden…
  • Husvagnsittning… grilla… öl… sen support från hemmaplan om speltider… för som sagt… stava o dylikt är inte så stort i Hultsfred… Inte ett spelschema så långt ögat nådde… Helt sjukt! Tackar Blondinen för hjälp på traven! 🙂
  • 17:30 dags för Mastodon, ett band jag hittat tack vare att jag skulle åka på den häringa happeningen…
  • Och jävlars vad nöjd jag är för att jag åkte hit o såg dom! Dom var sjukt bra o tunga som få! Troy Sanders var coolheten själv… Han stod galet bredbent och med ryggen i 90 graders vinkel bakåt o bara var … frän!
  • Samtidigt som Mastodon lirade kom ett monsunregn in… Så nu har man upplevt leran på Hultsfred också! 🙂 Regnet gjorde egentligen inget för det blev bara ännu mera episkt med deras långa malande, taktskiftande låtar o tillsammans med tungt regn!
  • Sen var det ölstund på bryggan! O tilltorkning innan…
  • … The Hives! Man har ju hört att dom ska vara bra live o det stämde ju fan i mej! Howlin’ Pelle är en estradör deluxe! Vilket drag det blev i leran!
  • Sen var det fria aktiviteter ett tag… Dom aktiviteterna innehöll bland annat ny insmuggling utav gäst till husvagnscampingen… Värsta Flykten Från Alcatraz fast tvärt om… helvete vilket projekt… o vad blött det kan bli i ett dike efter monsunregn… Sen blev det rundgång mellan grannarna fram o tillbaka innan ett gäng från hemmavid kom o gjorde oss sällskap i våran vagn!
  • När solen hade gjort sitt o man bytt jeans,dojjor o jackor så var man då förberedd på huvudsaken för dagen…
  • THE MIGHTY METALLICA!!!

  • Ca 35000 pers stod o väntade på deras första festivalbesök någonsin i Sverige…
  • … Och satan i gatan vad bra dom var!!!
  • Första låten efter deras numera klassiska intro var… Battery! En av favoriterna från mitt gamla vinylex utav Master Of Puppets o så rullade det på i 2 timmar…
  • Creeping Death, Fuel, Fade To Black, Sad But True, One, Master Of Puppets… ja ni fattar nu va…  Nothing Else Matters, Enter Sandman, Hit The Lights bland annat o till slut så stod vi där o skrek…
  • … Seeeeeeeeeeek And Destroooooooy som sista låt!
  • Se James Hetfield vrida ihop hela ansiktet o ta i som värsta hulken i vartenda ord, i varenda rad och i varenda låt var sjukt mäktigt, se Lars Ulrich bita ihop tänderna o ta i i vartenda trumslag var galet! Bandet var så sjukt tajt! James, Kirk, Lars o Rob… Tack som fan!!!
  • Som en bonus fick jag se halva Hultsfreds villaområde… Helvete vad jag gick fel när jag skulle gå hem till vagnen… Helt otroligt att jag lyckades… En enda rak väg skulle jag följa… Ibland skulle man ha en karta med sej eller hur var det nu… 😉
  • Frukostpizza vid stationen är att rekomendera… Vilket jävla hak, pizza på papptallrik o med plastbestick ser man alldeles för sällan, grisäcklig mat hade han också! Världens suraste gubbe gick där o var så jävla otrevlig… Toapapper körde dom inte med där… ” Papper… Vad ska du med det till?!?”  🙂
  • Hur som helst så var helgen jävligt lyckad! Svintrevligt resesällskap, fantastiska band o ett fint armband… Mer behöver man inte ibland!

DSC01620

PICT1249

PICT1252

PICT1259

PICT1260

PICT1263

DSC01623

PICT1270

PICT1274

PICT1279

DSC01625

DSC01632

DSC01631

DSC01644

DSC01650

DSC01654

Sådär ja!

Nu har ni att bita i, followers of  The Mighty orkesterhylla.nu! 🙂


3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Haha!! Tack för underbar sammanfattning!! Festival är livet, jag vet!!

Kommentar av Majsan

Jag blev alldeles sönderstressad av att läsa hur ni knappt höll på att komma fram i tid. Gud! Du måste ha ett ofantligt tålamod, själv hade jag dräpt någon.
Köpenhamn förbereder sig på Metallica nu med hjärnblödarrubriker i pressen.
Själv sitter jag här och tänker den ovidkommande tanken: ”Tack gode gud för att jag inte bor i Hultsfred. Fy fan att bo i närheten av festivalområdet…” Ja, jag vet, det är tanten i mig som tittar fram. Men du är nog snart där, du också. Vid dagen då TANTEN i dig tittar fram och du vämjes vid tanken på fyllon, fyllon och fyllon som drattar in i din trädgård och lever rövare… (Svamlar jag nu? ….. Jag svamlar. Förlåt. Over and out).

Kommentar av Lilla Blå

Ja just det dom lirar ju på hemmaplan nu ja!

Dräpningstanken for genom vissa huvuden på vägen ner kan jag medela… 3 man i baksätet o solen sken in i bilen hela dagen under dom ca 6 timmarna det tog… Festivalbussen ner hade tagit 1:30… men vi åkte ju dagen innan festivalen så vi hade ju tid på oss… 😉

Världens mest förvirrade o vilsna par är dom i alla fall… tur att dom är likadana bägge två…

Tanken att inte bo i Hultsfred slog mej också…
Festivalområdet ligger ju fan mitt i ett villaområde…!
Själv så genade jag bara genom en trädgård på min väg hem till vagnen… 😉

Kommentar av Pelle




Lämna en kommentar